siereenden & sierganzen
Broedmachines

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Watervogelforum // kweek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Andy
mandarijneend


Geregistreerd op: 25 Mei 2010
Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 23-07-2010 21:05:57    Onderwerp: Broedmachines Reageren met citaat
Wie broedt er watervogels uit met broedmachines?
Wat zijn je ervaringen, werkwijzes en toestellen...
Hoe stel je de broedmachine in?
Vertel je verhaal
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Andesgans
mandarijneend


Geregistreerd op: 09 Jun 2010
Berichten: 42

BerichtGeplaatst: 24-07-2010 07:41:55    Onderwerp: broedmachine Reageren met citaat
Ik heb dit jaar een half automatische broedmachine gekocht voor 50 eieren normaal broed mijn vader de eieren altijd uit met zijn machine maar die werkt niet meer 100% het is al eentje van 30-40 jaar maar hij werkt nog goed voor kippen maar delicaat voor watervogeleieren, maar ik wou al enkele jaren een machine kopen en gelukkig maar want anders had ik geen versicolors. Het hennentje had er de brui aan gegeven na 3 weken.

ik hield de temperatuur op 37,5° - 38° zette een bakje water in en draaide de eieren 2 maal per dag en alle 9 eieren waren uitgekomen dus deed ik het net slecht voor een eerste keer.

De 1ste keer had ik getest met kippeneieren want direkt met goede eieren wou ik niet testen de kippeneieren had ik gekookt want de termometer lag fout en was het 45° - 47° dus gelukkig waren het geen watervogeleieren Smile Anders had ik het me nog lag verweten Wink

Liefst heb ik dat alle watervogels hier zelf hun eieren uitbroeden en hun jongen grootbrengen maar helaas gaat dat niet bij sommige soorten.

de broedmachine is voornamelijk voor de kippeneieren maar komt goed van pas als een eend of gans haar werk niet goed doet Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 24-07-2010 08:22:43    Onderwerp: Re: broedmachine Reageren met citaat
Andesgans schreef:
...en gelukkig maar want anders had ik geen versicolors. Het hennentje had er de brui aan gegeven na 3 weken.

...helaas gaat dat niet bij sommige soorten.



hallo,
gewoon even een bedenking (geen kritiek hoor, iedereen doet wat hij wil en ik ga ervan uit dat iedereen het beste met z'n dieren voor heeft):
hoe weet je dat het hennetje er de brui had aan gegeven? Aangezien de eieren in de broedkast nog uitkwamen, waren de embryo's dus nog niet afgestorven. Dus misschien had het hennetje gewoon de bedoeling om verder te broeden en zou er niets aan de hand zijn geweest???
Mijn manenganshennetje is (op warme dagen) soms 3 tot 4 uur van het nest. Dan hou ik mijn hart vast: 'ze zal toch niet stoppen met broeden???' Maar telkens keert ze uiteindelijk terug naar het nest en komen de jongen mooi uit.
Dieren die broeden hebben een zeer sterke drang en zullen hun nest in normale omstandigheden niet zomaar verlaten.
Maar er zijn natuurlijk uitzonderlijke omstandigheden: denk maar aan luizen/vlooienplagen in kippennesten. Broedmachines kunnen in dergelijke omstandigheden inderdaad zeker hun nut bewijzen.

Ivm het 2de deel van de quote: als dit het geval zou zijn, dan zouden er niet veel eendensoorten in het wild leven. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Andesgans
mandarijneend


Geregistreerd op: 09 Jun 2010
Berichten: 42

BerichtGeplaatst: 24-07-2010 08:38:52    Onderwerp: Reageren met citaat
Eigelijk was het heel stom dat ze de brui had gegeven ze was gaan broeden in het stomste huisje een plastic bloempot waar ze alles mooi kon uitloeren ik heb mooiere huisjes staan maar net dat neemt zei. ik had alles mooi uitgerekend die datum komen de eieren uit dus ging ik eens kijken of ze niet met kuikens zat die dag dat ik uittelde maar ze waren er nog niet en het hennentje is heel schuw als ze met eieren zit dus vloog ze gelijk een gek van haar nest ik was ook die dag thuis want elke keer als ze van haar nest kwam bleef ik kijken tot ze er weer opzat meestal deed ze dat maar toen niet ik heb meer dan 1 uur gewacht en nog niets uiteindelijk ging ze terug op haar nest en 5 min later ging ze weer weg van haar nest na 15 min ging ze dan weer terug en dacht ik oef maar toen ik even later voorbij de weide wandelde en ze zag mij ging ze erweer vandoor en vanaf toen had ik direkt de eieren in de machine gelegd omdat ik niet wou dat de eieren zouden afsterven de eieren voelde zelfs koud aan ik was al bang dat het te laat was maar gelukkig niet en toen ik de eieren weghaalde is ze zelfs niet gaan kijken of haar eieren er nog lagen.

Mijn nonnetje was ook zo raar geval 10 keer op een dag ging ze van haar nest iedere keer hield ik ook mijn hart vast en dacht ga nu toch eens op de eieren zitten inplaats van zo vaak te gaan zwemmen bij haar ging alles goed tot ze met kuikens zat.

Dus volgend jaar zal ik beter opletten en de datums beter uitrekenen. Maar ik heb geen spijt dat ik de versicolors met de hand heb kunnen groottrekken ze waren veel tammer dan het nestje van vorig jaar die heb ik niet zo goed zien opgroeien omdat moeder en vader eend op mij vlogen al zijn ze nog zo klein ik was bang dat zij zich bezeerde als ze mij aanvielen. Wink Confused
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
mandarijn
mandarijneend


Geregistreerd op: 15 Jul 2010
Berichten: 9
Woonplaats: Lanaken

BerichtGeplaatst: 24-07-2010 12:22:27    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo,

De discussie natuurbroed en/of broedmachines is een discussie die altijd zal blijven bestaan.

vb : ik heb 2 koppels witkop stekelstaarten. Van de eerste ronde had ik 9 jongen. Eieren weggenomen 3 dagen voor uitkomst en naar uitkomstkast gebracht.
6 jongen groot gekregen in opfokbakken.
De tweede ronde 8 jongen (5+3) en bij de ouders op de vijver gelaten. Na 10 dagen niet één meer over.
oorzaak : ? Vermoedelijk verwaarlozing door de moeders want die waren na 10 dagen opnieuw aan het paren en begonnen terug door te zakken.
Dezelfde tijd een wilde eend met 6 jongen en die leven nog allemaal. Hier was geen mannetje meer bij dus alle aandacht naar de kleintjes.

Ik heb nooit sukses gehad met natuurbroed.

Broedmachines.
Ik heb 3 vol-automatische Grumbach broedmachines (2 x 80 eieren en 1 x160).
Begin seizoen stel ik ze af : 45% vochtigheid, 37.5 C. Keren : 12 maal per dag en telkens 20 minuten

Eieren van de meeste soorten gaan na 10 dagen broeden in de broedmachines en gaan 3 dagen voor uitkomst naar de uitkomstkast.
Uitkomstgemiddelde : 85%.
Sommige soorten (talingen en duikeenden) tot 92% en meer, zee-eenden en zaagbekken tot 80%.

Ik heb dit jaar wel meer jongen die of wel niet aanpikken of wel afsterven enkele dagen voor uitkomst. Ook beduidend meer onbevruchte eieren. Ik denk dat dit komt door het gebrek of tekort aan bepaalde vitamines bij de ouderdieren door o.a. de strenge winter. Ik ben er ook aan het denken om in de winter vitamines bij te geven op het voer. Wij hopen binnenkort er een tekst over op onze website te plaatsen.

Robert
_________________
Aviornis werkgroep watervogels
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Andesgans
mandarijneend


Geregistreerd op: 09 Jun 2010
Berichten: 42

BerichtGeplaatst: 25-07-2010 08:07:56    Onderwerp: vitamine Reageren met citaat
De vitamines die je bijvoederd waar haal je die? Gewoon in een dierenspeciaalzaak of bij de apotheker?
En hoe noemen ze?
Hoelang en hoeveel vitamines geef je ze?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
mandarijn
mandarijneend


Geregistreerd op: 15 Jul 2010
Berichten: 9
Woonplaats: Lanaken

BerichtGeplaatst: 25-07-2010 08:22:12    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo,

Ik heb nog nooit vitamines bijgegeven.
Maar omdat de winters kouder beginnen te worden de laatste jaren ben ik er toch over aan het denken.
In de duivensport word het veel gedaan.

Wedstrijd duiven moeten natuurlijk veel fysieke arbeid doen, onze watervogels niet dus je zou specifiek de vitaminen moeten kunnen geven die er nodig zijn, indien de eenden er tekort zouden hebben, voor het leggen en de bevruchting.
Nogmaals, ik weet zelfs niet of de slechte bevruchting en de mindere uitkomst te wijten zijn aan de strenge winters, dit is mijn persoonlijke mening.

Ik ga proberen om er meer info over te krijgen via dierenarts en handel en plaats dan een stukje erover op onze website en een vermelding in de nieuwsbrief.

Robert
_________________
Aviornis werkgroep watervogels
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Andy
mandarijneend


Geregistreerd op: 25 Mei 2010
Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 26-07-2010 07:41:09    Onderwerp: Reageren met citaat
@Andesgans,
Welk toestel heb je dan gekocht, en tevreden met de resultaten?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Andesgans
mandarijneend


Geregistreerd op: 09 Jun 2010
Berichten: 42

BerichtGeplaatst: 26-07-2010 19:07:59    Onderwerp: broedmachine Reageren met citaat
Het is een half automatische voor 50 eieren maar er bestaan veel modellen ook volautomatische maar ik zit er niet mee in om ze zelf nog te keren.


ik ben wel tevereden over de resultaten ik had zelfs nooit gedacht dat alle versicolors zouden uitkomen. Maar eigelijk diende de broedmachine voor de kippeneieren dat is ook nog een bezigheid wat kippen kweken voor extra bezigheid te hebben in het voorjaar Smile Maar gelukkig had ik de machine want in noodgevallen is het handig Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Andy
mandarijneend


Geregistreerd op: 25 Mei 2010
Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 31-07-2010 13:24:07    Onderwerp: Reageren met citaat
Onlangs iemand horen vertellen dat hij sinds kort met de broedmachine van R-com werkt, en hij blijkt hier zeer tevreden mee te zijn. Toestel komt van T neerhof in eksaarde.
Verder was hij ook tevreden over "the detroit" toestellen.
Heeft iemand ervaring met deze toestellen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pieter
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: 31-07-2010 21:16:26    Onderwerp: Reageren met citaat
over detroit heb ik al meer positieve ervaringen gehoord maar verkopen ze die nog ,want ik zie die nergens te koop staan ofzo
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Andy
mandarijneend


Geregistreerd op: 25 Mei 2010
Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 07-08-2010 07:01:13    Onderwerp: Reageren met citaat
"van horen zeggen": de detroit broedkasten zouden ergens in brugge handgemaakt worden, maar ken geen adres of zo...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Watervogelforum // kweek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum