siereenden & sierganzen
cacklings

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Watervogelforum // Sierganzen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pieter
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: 03-09-2010 12:52:48    Onderwerp: cacklings Reageren met citaat
hallo

deze morgen was ik getuigen van een vechtpartij tussen mijn 2 cackling canada ganzen ,ze zijn mij verkocht als koppel maar al vanaf het begin twijfel ik daar aan ,eerst zat de een altijd achter de ander en had ze schrik van haar man ,tijdens de zomer maanden hebben ze zch als koppel gedragen bleven altijd samen enzo ,tot deze morgen maakt ze weer hun storend geroep (dat was al maanden geleden) allebei strekten ze de nek en vlogen ze met hun borst tegen elkaar op ,dit was maar enkele seconden en nadien liepen ze weer bij elkaar alsof er niks aan de hand was

wat moet ik hier nu uit opmaken ,een koppel of van het zelfde geslacht?

ik ga misschien best het geslacht laten bepalen aan de hand van DNA opsturen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 03-09-2010 17:52:34    Onderwerp: Reageren met citaat
als je iemand die goed vertrouwd is met het sexen van ganzen eens laat 'kijken', dan kan er eigenlijk ook maar weinig twijfel meer zijn.

DNA-analyse lijkt me dan weggegooid geld...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pieter
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: 03-09-2010 18:18:54    Onderwerp: Reageren met citaat
ik ken niemand die kan sexen Confused
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Brecht V.
mandarijneend


Geregistreerd op: 19 Aug 2010
Berichten: 7
Woonplaats: Bocholt

BerichtGeplaatst: 04-09-2010 00:10:11    Onderwerp: Reageren met citaat
DNA-analyse lijkt mij inderdaad ook niet nodig. Als je geen andere watervogelliefhebber kent die dit kan (kan het zelf namelijk ook niet), dan kan je nog altijd eens naar een handelaar gaan in je buurt.
Die persoon moet dat normaal kunnen, en als het toch geen koppel is, dan kan je één van de twee nog altijd omruilen of vogels van het juiste geslacht bij aanschaffen (twee paren).

Het kan trouwens toch al eens, dat een koppel huwelijksproblemen heeft. Mijn manengansjes hadden dat een maand geleden ook. Plots zomaar uit het niets vlogen de pluimen in het rond, en verjoeg de woerd zijn vrouw uit de vijver. Dit duurde maar even en enkele uren later was het alweer vergeten en lagen ze beiden gezellig tegen elkaar, te genieten van de zon.

Ik zou ze dus gewoon een keer laten sexen, en indien nodig één van de twee omruilen.

groetjes brecht
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pieter
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: 04-09-2010 18:25:44    Onderwerp: Reageren met citaat
ik ga weer een moeilijk antwoord geven Laughing

hier zijn in de buurt geen handelaren van watervogels ,meestal ga ik naar de markt van mol voor watervogels of bij liefhebbers

ik weet niet of DNA analyse het zelfde is als zo een paar veren opsturen naar een lab ,want ik bedoelde dat eigenlijk maar ik weet niet of dat hetzelfde is als DNA analyse

ik weet dat het wat geld kost om die veren op te sturen maar het zijn er maar 2 en het is maar eenmalig dus eigenlijk valt dat nog wel mee vind ik Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Brecht V.
mandarijneend


Geregistreerd op: 19 Aug 2010
Berichten: 7
Woonplaats: Bocholt

BerichtGeplaatst: 05-09-2010 00:52:23    Onderwerp: Reageren met citaat
Natuurlijk kan je een DNA-analyse laten uitvoeren, ik heb er eens een advertentie van gezien en zo duur leek het mij nu ook weer niet en dan ben je 100% zeker. Dat is uiteraard jouw beslissing Wink .

Ik heb natuurlijk makkelijk praten, één van de grootste handelaars in park- en sierwatervogels van België, ligt op enkele kilometers van mijn woonplaats, ik moet dus nooit ver gaan om een nieuwe vogel te vinden of om er één om te ruilen.

Ik heb zelf ook nog nooit een DNA-analyse laten uitvoeren dus ik kan je niet vertellen of enkele veren opsturen naar een lab hetzelfde is. Daar heb ik echt geen idee van.

groetjes Brecht
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 05-09-2010 07:44:28    Onderwerp: Reageren met citaat
pieter schreef:
hier zijn in de buurt geen handelaren van watervogels ,meestal ga ik naar de markt van mol voor watervogels of bij liefhebbers

ik weet niet of DNA analyse het zelfde is als zo een paar veren opsturen naar een lab ,want ik bedoelde dat eigenlijk maar ik weet niet of dat hetzelfde is als DNA analyse


Je kan je ganzen misschien eens meenemen naar één van de liefhebbers waar je al eens eenden/ganzen kocht. Of eens meenemen naar de markt van Mol en daar aan een verkoper vragen om de ganzen eens voor jou te sexen.

Heb je trouwens zelf al eens geprobeerd om ze te sexen? Als het ganzejongen van dit jaar zijn, dan zal dit inderdaad redelijk moeilijk zijn. Maar als ze al overjarig zijn (van 2009 of ouder), dan is het niet echt moeilijk om te zien. 'Alles' is dan al volgroeid en duidelijk zichtbaar.

I.v.m. DNA-analyse: geeft je BIJNA 100% zekerheid! 100% bestaat niet: als je bevruchte eieren/jongen hebt, dan pas ben je 100% zeker een koppel te hebben Wink .
Ik heb het zelf al laten doen (niet voor watervogels maar voor volierevogels waarbij geen uiterlijk verschil zichtbaar is) en mocht je ermee willen doorgaan, dan kan ik je Tauros Diagnostik aanbevelen. Maar er zijn er uiteraard nog andere... Kost je tussen €15 en €20 per vogel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Watervogelforum // Sierganzen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum