siereenden & sierganzen
mengeling eendenkorrel/kippengraan

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Watervogelforum // voeding & verzorging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 23-05-2010 11:23:51    Onderwerp: mengeling eendenkorrel/kippengraan Reageren met citaat
ik geef mijn eenden & ganzen een mengeling van ongeveer 2/3 watervogelkorrel en 1/3 kippengraan. Zijn er nog personen die op die manier voederen? Zoja, ook tevreden erover? Zonee, hoe pak jij het aan?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
birdman
mandarijneend


Geregistreerd op: 30 Mei 2010
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 30-05-2010 15:17:18    Onderwerp: Reageren met citaat
en wat voer je de jongen dan ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 30-05-2010 17:21:55    Onderwerp: Reageren met citaat
De jongen voer ik hetzelfde, met dien verstande dat ik voor je pasgeboren eendjes alles eerst door een oude elektrische koffiemolen draai. Dan is alles goed fijn en makkelijk op te nemen.
Aangezien alles hier natuurbroed is en de jongen in een relatief grote weide opgroeien, is het ook mooi om te zien hoe bijvoorbeeld de mandarijneendjongen constant door het gras lopen en springen op insectenjacht.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Andy
mandarijneend


Geregistreerd op: 25 Mei 2010
Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 02-06-2010 13:19:32    Onderwerp: Reageren met citaat
Secundo, geef je dan hetzelfde voer aan de kleine eendekuikens, of meng je dit bvb. met starterkorreltjes?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
peterke30
mandarijneend


Geregistreerd op: 27 Jun 2010
Berichten: 29
Woonplaats: tielt-winge

BerichtGeplaatst: 26-07-2010 14:35:43    Onderwerp: Reageren met citaat
ik gef mijn eenden kasper faunafood, de jongen geef ik de eerste maand duck start 1, daarna geef ik ze nr 4 bij ,nooit geen nr 3 geven aan de jongen want dat is heel slecht en kunnen ze van sterven
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen AIM-naam MSN Messenger
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 01-08-2010 21:00:16    Onderwerp: Reageren met citaat
@Andy:
ook de jongen geef ik hetzelfde: eendenkorrel met kippengraan gemengd en gemalen.

@Peterke30:
Kan je uitleggen wat het probleem is met Duck3??

Ikzelf geef m'n jongen altijd vanaf de eerste dag opzettelijk duck3 in m'n mengeling en géén duck4. Reden hiervoor is het lagere eiwitgehalte in de onderhoudskorrel. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Het eerste jaar dat ik eenden kweekte kregen ze van kleinsaf duck4 met kippenmengeling (omdat ik in het broedseizoen duck4 had staan) maar toen ik bij m'n eerste 2 nesten van m'n manengansjes enkele 'hangvleugels' had, ben ik daarvan afgestapt. In lectuur vond ik dat ze door het hoge eiwitgehalte té snel groeien en daarom de spieren de vleugels niet kunnen ophouden. Daarna geswicht naar m'n huidige samenstelling en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Misschien ook nog laten weten: m'n ganzen krijgen als ze met jongen lopen NIET DOORLOPEND voer ter beschikking. Enkel 's morgens en 's avonds krijgen ze de mengeling. De rest van de dag moeten ze het stellen met gras. Ook dit doe ik met als bedoeling ervoor te zorgen dat de jongen niet té snel groeien.
Eenmaal de jongen volgroeid zijn gaan de trapbakken weer open en is er steeds korrel/graanmengeling ter beschikking
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
peterke30
mandarijneend


Geregistreerd op: 27 Jun 2010
Berichten: 29
Woonplaats: tielt-winge

BerichtGeplaatst: 02-08-2010 17:48:46    Onderwerp: Reageren met citaat
dat heb ik nog ni voor gehad,hangvleugels bij mijn jongen,iemand heeft is tegen mij gezegd da hem duck 3 aan zijn jongen voerde,en ze stierven bijna allemaal,begonnen door hun poten te zakken enzo,der zaten ni genoeg mineralen in
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen AIM-naam MSN Messenger
Andy
mandarijneend


Geregistreerd op: 25 Mei 2010
Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 12-08-2010 16:29:42    Onderwerp: Reageren met citaat
Peter,
de problemen die jij opnoemt, komen meest voor met duck4, dacht ik. Is ook enigzins logisch als je weet dat de inhoud (mineralen en dergelijke) aangepast worden naar het kweken toe, en niet naar groei en/of onderhoud...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
peterke30
mandarijneend


Geregistreerd op: 27 Jun 2010
Berichten: 29
Woonplaats: tielt-winge

BerichtGeplaatst: 12-08-2010 18:16:59    Onderwerp: Reageren met citaat
da weet ik ni ,maar heb daar nog gee n problemen mee gehad,die waar ik het van gehoord heb zal zich vergist hebben
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen AIM-naam MSN Messenger
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Watervogelforum // voeding & verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum