siereenden & sierganzen
kweek 2010
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Watervogelforum // kweek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 24-05-2010 13:43:53    Onderwerp: kweek 2010 Reageren met citaat
Verloopt de kweek goed dit jaar?
Bij mij moeten volgende week de 2de ronde natuurbroed jongen van de manengans uitkomen.
Toen de jongen van de 1ste ronde goed 5 weken oud waren, begon de haan ze te verjagen. Enkele dagen later werd het eerste ei van de 2de ronde gelegd.
Hoewel ze nog niet volledig in de pluimen zaten, hebben de jongen de verstoting goed doorstaan en zijn ze allemaal mooi uitgegroeid.
Verder zijn er blonde mandarijneenden van 18 dagen oud en zitten er nog 2 mandarijneendhennetjes te broeden.
Keizergans en rotgans aan het broeden. Van de roodhalsganzen nog geen eieren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
thecedrictje
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 19
Woonplaats: meerhout

BerichtGeplaatst: 24-05-2010 14:11:51    Onderwerp: Reageren met citaat
vorig woensdag een nest mandarijneenden uitgekomen 13 eieren waarvan 12 kuikens zijn uitgekomen helaas is er 1 kuiken doodgepikt door ganzenhaan en 3 kuikens verdronken en binnen 5 dagen komt er nog een nest mandarijneenden uit voor de rest is er niks aan het broeden
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 24-05-2010 15:40:13    Onderwerp: Reageren met citaat
ja, zo zie je maar waarom deze eendensoorten in het wild veel jongen krijgen: er zijn er slechts een paar die volwassen geraken. Ook in de liefhebberij gaat er niets boven natuurbroed: er gaan wel eens wat jongen verloren (slecht weer de eerste dagen, niet beginnen met eten, kraaien, 'verdwaald', ...) maar het blijft een prachtig zicht om moeder met jongen door je perk te zien lopen.

Een foto van moeder met 11 kuikens in 2008:
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Andy
mandarijneend


Geregistreerd op: 25 Mei 2010
Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 28-05-2010 19:19:57    Onderwerp: Reageren met citaat
Hier valt de kweek niet zo schitterend uit.
Met dank aan de buurman zijn rattenfamilie, die zo nu en dan de eieren uit de nesten kwamen halen. Nu, enkele weken later, beginnen ze aan de tweede leg.
Nu maar duimen dat het vergif zijn nut bewijst Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pieter
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: 29-05-2010 13:48:28    Onderwerp: Reageren met citaat
hier valt de kweek ook wat tegen ,de indische streepkop vrouw legt rare eieren ,steeds als ze aan ee nest begint komt er een mooi gevormd eerste ei maar vanaf het tweede komt er een hoopje vlies en beetj schaal zonder dooier uit
het vlies is wel degelijk gevormd maar er zit soms een teut aan het vlies ,het bovenste gedeelte van het ei lijkt op een teut ,er zit ook geen dooier in en de schaalvorming is laag

ze krijgen al enkele weken schelpengit aangeboden maar dit helpt niet blijkbaar ,nu heeft ze weer bijna twee weken niks meer gelegd

wat kan de oorzaak zijn?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Andy
mandarijneend


Geregistreerd op: 25 Mei 2010
Berichten: 48

BerichtGeplaatst: 29-05-2010 14:33:40    Onderwerp: Reageren met citaat
Heb dit ook al eens gezien en toen werd het opgelost met gemalen schalen van kippeneieren. Het kalktekort kan hiermee soms verholpen worden. Maar misschien zijn er nog andere oplossingen...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 29-05-2010 14:36:21    Onderwerp: Reageren met citaat
ik kan eigenlijk ook enkel een kalktekort bedenken.
Ik bied mijn vogels kalk aan door eierschalen van kippeneieren te verbrokkelen en in de weide rond te strooien. Dus gewoon de overtollige eierschalen uit de keuken. Er wordt in elk geval van gegeten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pieter
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: 29-05-2010 16:15:42    Onderwerp: Reageren met citaat
zal dat eens proberen ,hopelijk werkt het Confused

ze zitten ook vaak aan een oude hoop stabilisee (zand gemend met beetje cement) ,ze vinden hier precies iets in maar wat weet ik ook niet
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 01-06-2010 19:04:19    Onderwerp: Reageren met citaat
het 2de nest manengansjes is uitgekomen: 7 jongen waarvan 3 haantjes en 4 hennetjes.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pieter
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: 09-06-2010 08:08:21    Onderwerp: Reageren met citaat
hier is de gele boomeend eindelijk aan het leggen gestart

maar de streepkoppen niets meer ,het vrouwtje is nog steeds uitgezakt ,ze krijgt twee keer per dag siereendenkorrel en er staat altijd schelpengrit of kippenschaal ter beschikking,ik begrijp niet wat er mis kan zijn Sad

ze zijn wel van 2004 ,misschien de leeftijd?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 09-06-2010 18:48:22    Onderwerp: Reageren met citaat
pieter schreef:

ze zijn wel van 2004 ,misschien de leeftijd?


De leeftijd mag in principe geen probleem zijn: ganzen van 6 jaar oud zouden normaalgezien op de top moeten zijn van hun kweekvermogen.

Hier vlot ook niet alles zoals gewenst: alles leek goed te gaan, want er zijn veel eieren gelegd. Deze werden/worden ook allemaal goed bebroed. Maar nu ze zouden moeten uitkomen, blijken veel eieren onbevrucht. Zeer jammer...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Andesgans
mandarijneend


Geregistreerd op: 09 Jun 2010
Berichten: 42

BerichtGeplaatst: 09-06-2010 19:07:35    Onderwerp: roodkopgans Reageren met citaat
Ik heb een koppel roodkopganzen maar ze heeft vorig jaar maar 1 jong grootgebracht en 4 eieren onbevrucht.
Dit jaar heeft ze 1 nest van 5 eieren gelegd..1 bevrucht maar het is afgestorven. 2de nest 6 eieren en 2 bevrucht weer 1 afgestorven nu broed ze op 1 ei wat hopelijk uitkomt volgende week. 3 jaar geleden had ze 4 jongen. Ze zijn nu 7 jaar.
Ik kan maar 2 redenen bedenken waar het aan kan liggen ofwel zijn het verwanten van elkaar ofwel ligt het aan het vijvertje. weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?


Voor de rest zijn 2 nonnentjes aan het broeden en het baikaltalingvrouwtje heeft gisteren haar 1ste ei gelegd wel midden in de weide maar ze zal nog geen goede nestplaats hebben gevonden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Andesgans
mandarijneend


Geregistreerd op: 09 Jun 2010
Berichten: 42

BerichtGeplaatst: 19-06-2010 08:24:13    Onderwerp: Reageren met citaat
Net als je denkt dat alles goed verloopt loopt toch nog veel mis!
het nonnentje had 8 kleintjes en vandaag ineens 4 dood aangetroffen en ik heb geen idee waaraan..kou? niet willen eten? Het baikaltalingvrouwtje legt 5 eieren op 5 verschillende plaatsen en geeft er dan de brui aan! maar gelukkig maken de 9 versicolor eendjes alles goed en het ene roodkopgansje ook.

En hoe vlot het bij de rest hopelijk beter dan wat ik hier vertel?

Volgend jaar gaat het hopelijk beter!
(je moet soms echt engelengeduld hebben in deze hobby!)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pieter
mandarijneend


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: 19-06-2010 10:04:36    Onderwerp: Reageren met citaat
de geleboomeendvrouwtje heeft dan toch eindelijk de definitieve nestkast gekozen ,eerst had ze die nestkast gekozen en daar haar eerste ei in gelegd ,dan wilde mevrouw in een omgekeerde bloempot (met een opening erin) gaan leggen ,goed tot er iedere dag eieren verdwenen (later bleek dit dus een boommarter te zijn) ,zo ben ik zeker 6 eieren kwijtgespeeld

als de eierdief gevat was ,besliste mevrouw om weer in haar nestkast te leggen waar ze tot nu toe al 5 eieren in heeft ,hopelijk gaat alles goed ,vadertje is toch bijzonder agressief tov de eytons

binnekort vliegen ze toch apart omdat anders de eytons volgend jaar nooit aan kweken kunnen beginnen vermits meneer geleboomeend ze altijd opjaagd

amai wat een verhaal Very Happy
inderdaad andesgans ,veeel engelengeduld met soms wat gevloek Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
secundo
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Mei 2010
Berichten: 57
Woonplaats: in het zuiden van West-Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 19-06-2010 15:54:06    Onderwerp: Reageren met citaat
hier had ik er goeie hoop op omdat ik veel eieren had en ik ook meerdere keren paringen had gezien. Maar jammergenoeg blijken uiteindelijk toch maar hééél weinig jongen geboren te worden...
Bij de mandarijneendjes ook veel van de wel uitgekomen jongen verloren door de koude.
Toch maken de paar jongen die het wel goed doen veel goed.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Watervogelforum // kweek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum